Kierowca skody potrącił kobietę jadącą rowerem przez przejazd dla rowerzystów
W Piszu na ul. Klementowskiego, w pobliżu ronda, kierujący skodą potrącił 69-letnią kobietę jadącą rowerem przez przejazd dla rowerzystów. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Świadkami tego zdarzenia byli policjanci piskiej drogówki, którzy przejeżdżali obok. Kierowca skody był trzeźwy. Funkcjonariusze zatrzymali mu prawo jazdy za rażące naruszenie przepisów ruchu drogowego. Sprawa trafi teraz do sądu. Policjanci przypominają przepisy zwiększające bezpieczeństwo pieszych na drogach, które weszły w życie w czerwcu tego roku.
Policjanci piskiej drogówki w środę (29 września br.) po godz. 8.00 jechali ul. Klementowskiego w Piszu. Zauważyli, że doszło tam do zdarzenia drogowego. Kierujący pojazdem marki Skoda potrącił kobietę przejeżdżającą rowerem przez przejazd dla rowerzystów.
Jednośladem jechała 69-letnia mieszkanka Pisza. Kobieta wjeżdżała na przejazd dla rowerzystów przy rondzie jadąc od strony ul. Kościuszki w kierunku ul. Dworcowej. Kierujący skodą poruszał się ul. Klementowskiego. Samochodem kierował 68-letni mieszkaniec Rucianego – Nidy, który dojeżdżając do ronda nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu dla rowerzystki w wyniku czego przodem swojego pojazdu uderzył w lewy bok roweru. W zdarzeniu tym na szczęście nikt nie ucierpiał. Zarówno kierowca skody, jak i rowerzystka byli trzeźwi.
Za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez rażące naruszenie przepisów ruchu drogowego policjanci zatrzymali prawo jazdy kierującemu skodą. Sprawa skierowana zostanie do sądu.
Policjanci przypominają zarówno kierującym, jak i pieszym o przepisach ruchu drogowego, które weszły w życie 1 czerwca tego roku. Zwiększają one bezpieczeństwo pieszych na drogach, ujednolicają dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym, a także obligują kierujących pojazdami do zachowania minimalnego odstępu między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Zgodnie z tymi przepisami, pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem.
W celu zwiększenia ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych ustawodawca doprecyzował przepisy dotyczące zachowania się kierujących pojazdami, zobowiązując ich do obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy na to przejście wchodzą.
Kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany:
- zachować szczególną ostrożność,
- zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Nowe regulacje nie zwalniają również pieszego z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz korzystania z przejścia dla pieszych. W dalszym ciągu zabrania się także pieszemu wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych.
Bardzo ważną zmianą dla pieszego jest zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA OBSZARZE ZABUDOWANYM
Kolejną zmianą jest zrównanie dopuszczalnej prędkości pojazdu lub zespołu pojazdów przez całą dobę na obszarze zabudowanym do 50 km/h.
MINIMALNY ODSTĘP MIĘDZY POJAZDAMI
Na autostradach i drogach ekspresowych kierujący pojazdem obowiązany jest zachować minimalny odstęp od poprzedzającego go - na tym samym pasie ruchu - pojazdu.
Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym się poruszamy, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Na przykład przy prędkości 100 km/h odstęp nie może być mniejszy niż 50 m.
(asz)