Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP: "Kręci mnie bezpieczeństwo" na Warmii i Mazurach

Przed nami sezon na jednoślady. Z każdym dniem na drogach naszego regionu pojawia się coraz więcej rowerzystów. Dzieci, rodzice, młodzież- każdy docenia jaką radość daje jazda na dwóch kółkach. Najważniejsze jednak, by była bezpieczna.

Na ulicach miast z roku na rok przybywa rowerzystów. Coraz lepsza infrastruktura, udogodnienia, kilometry ścieżek rowerowych i moda na aktywne spędzanie czasu zachęcają do jazdy na rowerze. Wystarczy kupić rower, odstawić samochód na parking i cieszyć się z jazdy. Czy na pewno?

Kręci mnie bezpieczeństwo – rusza ogólnopolska akcja

W całej Polsce ruszyła akcja pod nazwą „ Kręci mnie bezpieczeństwo”. Jej główny cel jest jeden: poprawa bezpieczeństwa rowerzystów. Podczas działań policjanci będą promować bezpieczne i odpowiedzialne postawy w ruchu drogowym, zarówno wśród rowerzystów jak i pieszych oraz kierowców. Będą edukować, przypominać o prawach i obowiązkach rowerzystów, zwrócą uwagę jak ważny jest dobry stan techniczny jednośladu i jaką rolę odgrywa używanie kasku oraz elementów odblaskowych.

Mł. insp. Mariusz Tański z Wydziału Ruchu Drogowego mówi:

- Obserwujemy coraz większy ruch rowerzystów, to bardzo cieszy. Oprócz odpowiedzialnej, zgodnej z przepisami jazdy  niezmiernie ważne jest to, by każdy rowerzysta pamiętał, że jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego. Mówiąc wprost: jego własne bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od niego samego.

O czym mówią podstawowe przepisy?

Z obserwacji policjantów ruchu drogowego wynika, że rowerzyści nie znają swoich podstawowych obowiązków. Każdy kierowca jednośladu powinien  znać zapisy artykułu 33 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Warto przypomnieć niektóre z nich:

-Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym

- Chodnik to miejsce przeznaczone dla pieszych. Rowerzysta może korzystać z chodnika tylko w trzech określonych prawem sytuacjach:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)

Czego nie może rowerzysta?

Kierującemu rowerem zabrania się:

- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach

- czepiania się pojazdów(art.33 ust.3 PRD)

- kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu

- przewożenia pasażera, który jest w stanie nietrzeźwości, w stanie po spożyciu alkoholu lub innego środka działającego podobnie (art.45 ust.2 pkt.2 PRD)

- przejeżdżania przez przejście dla pieszych. Rowerzysta zobowiązany jest zejść z roweru, przeprowadzić go przez jezdnię i wsiąść na rower dopiero za przejściem

- korzystania z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku (art.45 ust.2 pkt.1)

- wjazdu na autostrady (oznaczone znakiem D-9), drogi ekspresowe (oznaczone znakiem D-7)

- holowania innego rowerzysty lub osoby poruszającej się np. na wrotkach, sankach czy deskorolce(art.60 ust.2 pkt.4 PRD)

Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego(art.33 ust.3a PRD)

Co grozi za niestosowanie się do przepisów?

Za  łamanie przepisów prawa rowerzyści mogą zostać ukarani mandatem.

  • niekorzystanie z drogi dla rowerów lup pasa ruchu dla rowerów, jeśli są wyznaczone - 50 zł
  • jazda obok innego uczestnika ruchu - 50 zł
  • jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach - 50 zł
  • czepianie się pojazdów - 100 zł
  • jazda po chodniku - 50 zł
  • przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych - 100 zł

Mł. insp. Mariusz Tański podkreśla:

- Rowerzyści muszą pamiętać, że ignorując przepisy szkodzą w równym stopniu tak sobie jak i innym. W konfrontacji z autem nie mają szans, natomiast w sytuacji, gdy na drodze pojawi się pieszy to on jest najbardziej pokrzywdzony. Najczęściej tą nierówność widać niestety na przejściach dla pieszych. Tam, gdzie nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów obowiązkiem cyklisty jest zejść z roweru i przeprowadzić go przez przejście. Niestety częstym widokiem jest rowerzysta lawirujący między pieszymi. To karygodne zachowanie, które nie powinno mieć miejsca. Policjanci będą wyciągać konsekwencje z takich zachowań. Zdarza się, że rowerzysta zatrzymany do kontroli jest bardo zdziwiony tym, że popełnił wykroczenie. Apeluję więc do wszystkich rowerzystów  o stosowanie w praktyce przepisów i dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.

Rowerzyści na Warmii i Mazurach

W 2016 roku na warmińsko- mazurskich drogach doszło do 193 wypadków z udziałem rowerzystów, w których 14 osób zginęło, a 182 zostało rannych.  W tym samym czasie rowerzyści spowodowali 86 wypadków, w których zginęło 7 osób, a 81 zostało rannych.

Z policyjnych statystyk wynika, że ilość wypadków pokrywa się z sezonem na jazdę na rowerze. Od kwietnia do września ilość wypadków jest zdecydowanie większa niż jesienią i zimą.

W ubiegłym roku najczęściej do wypadków z udziałem rowerzystów dochodziło w piątki w godzinach popołudniowych. Najczęściej w wypadkach brali udział rowerzyści w wieku 40-59 lat – w 2016 doszło do 61 wypadków z ich udziałem ( 5 osób zginęło a 59 zostało rannych). Na drugim miejscu znaleźli się rowerzyści po 60 roku życia- 53 wypadki, 8 zabitych i 45 rannych. Najczęściej dochodziło do zderzenia bocznego pojazdów(99 wypadków, 7 zabitych i 93 rannych), wywrócenia się pojazdu ( 26 wypadków, 2 zabitych i 24 rannych) oraz zderzenia tylnego pojazdów ( 22 wypadki, 4 zabitych i 20 rannych).

Konkluzja  płynąca z policyjnych statystyk jest niezmienna od lat. Bezpieczeństwo na drodze zależy w dużej mierze od użytkowników ruchu, przestrzegania przepisów, kultury oraz rozsądnego podejścia do własnych możliwości i umiejętności.

Hasło akcji „ Kręci mnie bezpieczeństwo”  powinno być motywem przewodnim każdej rowerowej ( i nie tylko ) przejażdżki.

Powrót na górę strony